De behövande

De behövande

Av Helena von Zweigbergk med SPECT.scenkonst

Premiär kl 20.00 fredag den 10 aug
Spelas sen 11 & 12 aug kl 20.00 (obs ej 19.00) Entré 200:-

Helena von Zweigbergk, känd som jounalist och filmrecensent, har skrivit den insiktsfulla och poetiska bok De Behövande som nu ges för första gången som teaterpjäs, dramatiserad av Karin Parrot-Jonzon.

Uruppsättningen De Behövande handlar om den komplexa och täta relationen mellan två vuxna kvinnor som även är mor och dotter.

Vi kan alla känna igen oss i viljan att krypa upp i mammas famn och så blir allt med ens bra, men vad tänker egentligen mor och dotter om varandra nu när de båda är vuxna och jämställda varandra och dessutom båda mödrar.

Modern och dotterns gemensamma historia har två olika sanningar och båda kämpar för att äga rätten till sin. Först när den kampen är över kan de mötas i den efterlängtade samhörigheten.

Föreställningen är en poetiskt symbolistisk och kontrastrik tolkning i rött, svart och vitt. Regissören Mariana Araoz arbetar med ett fysiskt berättande såväl som ett muntligt.

”Att du sitter där i soffan och har säkra svar på allt. Jag vet att du är osäker på din egen betydelse, men din bild av hur allt varit ruckar man inte på. Vårt liv har du packat ihop i en ryggsäck som bara du äger, och som du håller i ett krampaktigt grepp” – Dottern

”Du har ju barn själv. Du vet hur man försöker och hur fel allting kan bli. Vi borde kunna ta steget nu. Lämna föreställningarna, ta av oss maskerna som mor och dotter. Men du vill inte. Och jag kan inte. Jag skulle vilja ta dig i min famn, men jag vågar inte.” – Mamman

Föreställningen är första delen i en triologi med föreställningar kallade BREAKING THE SPELL som alla behandlar relationen mellan mor och dotter.

 

En föreställning av SPECT.scenkonst

SPECT.scenkonst är en grupp scenkonstnärer som i sitt arbete utgår från metoden Improgestalt. Metoden är initierad av regissören, skådespelaren och Gestaltterapeut Eva Wendt, som även är konstnärlig ledare för gruppen. Metoden undersöker sceniskt hantverk och utgår från en personlig och relationell process som stadig bas, kombinerat med arbete med improvisation, text, rörelse och dans. Gruppen har gjort två tidigare produktioner, Gunnar utan filter, Bob Hansson (2015) och KRYA-när livet ger dig citroner, Stina Sturesson Svansjö (2017) samt flera publika experiment och kurser för skådespelare.

Karin Parrot- Jonzon har varit verksam som regissör sedan mitten av sjuttiotalet både inom institutioner och i andras och egna fria konstellationer. Karin har även varit Teaterchef/konstnärlig ledare; på Unga Teatern, Malmö Stadsteater och Byteatern/Kalmar Läns teater.  De senaste åren har hon även varit verksam som dramatiker med bland annat succén Egenmäktigt förfarande (L. Andersson), som hon även regisserade på Uppsala Stadsteater, 2015-2016

Mariana Araoz är en fransk regissör, pedagog och grundare av Collectif Masque/TMR-France and Sweden. Hennes specialitet är konstnärlig gestaltning av temat gender. Hon använder mask som ett verktyg att bryta ner förutfattade meningar om nutida teater.

I Sverige har Mariana regisserat bla på Teater Halland, Skilinge Teater, Thales Teater and Sagohuset och gjort samproduktioner som  till exempel Dissection of a snowfall (Skillinge teater och Avignon Festival, 2017)

Eva Wendt är regissör och har även en utbildning i gestaltterapeutisk metod. Hon har frilansat som skådespelare och regissör i 30 år och är idag konstnärlig ledare i SPECT.scenkonst. Eva har haft regiuppdrag på bla Teater Terrier, Teater 23, Uppsala stadsteater, Byteatern i Kalmar och Månteatern i Lund. I den egna gruppen SPECT.scenkonst har hon regisserat Gunnar utan filter (B Hansson) 2016 och KRYA (S Sturesson Svansjö) 2017.

Birte Heribertson har varit verksam som frilansskådespelare i 26 år och jobbat i de flesta genrer på Skånska Teatern, Helsingborgs Stadsteater, Borås Stadsteater, Teater Terrier, Teater 23 och Ystad Stående Teatersällskap.  Birte har även medverkat i film och TV-produktioner. (bl a i filmatiseringarna av Den femte kvinnan (H. Mankell), och Afrikanen (H. Mankell) Nyligen gjorde hon Evelyn i Bron 2 och Eva i Halvvägs till himlen. Senaste året har hon arbetat på Moomsteatern i Malmö och Jäkelskap i kikaren på Vallarna i Falkenberg.

Marta Cicionesi är frilansscenograf inom teater, dans och opera och har medverkat i mer än 100 produktioner i bla Sverige, Italien, Frankrike, USA, Indien och Finland.

Martas scenografiprofil består av ett stilgrepp som lyfter en föreställning till en konstnärlig upplevelse där hennes signum känns igen genom en enkelhet som förstärker det dramaturgiska rummet. Marta använder ett flerdimensionellt bildspråk med rika ljussättningsmöjligheter; ett föränderligt poetiskt och dramatiskt rum där lätthet och kontrast växlar i oändliga variationer.

I samarbete med Collectif Masque/TRANSMISSION, Paris.
Baserad på novellen av Helena von Zweigbergk

Dramatisering: Karin Parrot Jonzon
Regi: Mariana Araoz
På scen: Birte Heribertson & Eva Wendt
Dramaturgi: Mariana Araoz & Eva Wendt
Scenografi: Marta Cicionesi
Kostym: Sylvie Berthou
Mask: Etienne Champion
Ljus: Ilkka Häikö
Tekniker: Lotte Hougaard
Förlag: Colombine Teaterförlag

 

Köp biljetter här nedan eller maila oss på info@skillingeteater.se

 

Skillinge Teaters Café och restaurang är öppet tisdag – söndag kl 12 – 21.00.

Kl 17.00 öppnar vår kvällsmeny så varmt välkommen att äta i anslutning till föreställningen.
Beställ från vår meny: förrätter, varmrätter och goda efterrätter – eller unna dig ett matpaket för 190:-.
Man behöver inte boka bord då vi har 130 sittplatser inne och 80 ute så det är bara att beställa när ni kommer.

Varmt välkomna!

 

Prenumerera på vår nyhetsmail och håll dig uppdaterad om det senaste från Skillinge Teater:

* Ett bekräftelsemail kommer till din email, bara svara på det - All personlig data sparas sen säkert och vi lovar - ingen spam!

 

De behövande Fre 10 aug kl 20.00
2018-08-10
200,00kr
De behövande Lör 11 aug kl 20.00
2018-08-12
200,00kr
Breaking the Spell Sön 12 aug kl 20.0
2018-08-13
200,00kr